De Vereniging van Vrijzinnige Protestanten is een beweging voor eigentijds geloven. Vrijzinnigheid is een persoonlijke manier van geloven, die geworteld is in het christendom. Vrijzinnig geloven kenmerkt zich door een vrije en kritische omgang met de Bijbel en de christelijke traditie; ‘kritisch’ want zowel Bijbel als tradities zijn gevormd binnen een bepaalde context en ‘vrij’ omdat iedere generatie haar eigen vertaling moet maken. Vrijzinnigheid is open naar de cultuur en gericht op menselijkheid.

De Vereniging van Vrijzinnige Protestanten te Apeldoorn werd in 1914 als Vereniging van Vrijzinnige Hervormden opgericht door leden van de hervormde gemeente, die binnen de kerk ruimte zochten voor het vrijzinnige geloofsbeleven. Vanaf 1925 werden er eigen kerkdiensten gehouden aan de Regentesselaan. Daar ontstond een zelfstandige, vrijzinnig-hervormde gemeente voor Apeldoorn en omgeving in de Regentessekerk.

De Vereniging van Vrijzinnige Protestanten maakt deel uit van de Protestantse gemeente te Apeldoorn als “Wijkgemeente van bijzondere aard Regentessekerk”.

De VVP-Apeldoorn participeert, evenals de NPB-Apeldoorn, in de Vereniging Vrijzinnige Regentessekerk (VVR). De vereniging geeft, in samenwerking met de Remonstrantse Gemeente Apeldoorn, een ‘gezicht’ aan het vrijzinnig geloven. Er is iedere zondag een viering onder verantwoordelijkheid van één van de drie geloofsgemeenschappen en door de week zijn er bijeenkomsten met meditatie, cultuur, spiritualiteit en geloofsbeleving.

Voor meer informatie zie ook de relevante pagina op “kerken Apeldoorn”

• ds. Klaas Douwes

Predikant