Warme samenwerking met CNAP verdient bloemetje

In de praktijk komen de vrijwilligers van de Kap regelmatig mooie voorbeelden tegen van een geslaagde samenwerking met Apeldoornse zorg- en welzijnsinstellingen en andere maatschappelijke organisaties. Zoals vrijwilligster Thuisadministratie Kat Hendriks, die dankzij de inzet van het Christelijk Noodfonds Apeldoorn (CNAP) een gezin binnen een week aan de hoognodige spullen kon helpen.

Kat begeleidt een gezin met vijf kleine kinderen, dat slachtoffer is geworden van de toeslagenaffaire. Tijdens haar bezoeken aan het getroffen gezin constateert ze dat er hoognodig bedden, fietsjes, een laptop en een bureau met stoel nodig zijn. Ze legt deze ‘goederenvraag’ neer bij Gera Kloeten, coördinator van de afdeling Hulpverlening van het CNAP, een diaconaal samenwerkingsverband waarbij ruim tien Apeldoornse kerken en geloofsgemeenschappen zijn aangesloten. Tevens beschikt het CNAP over een goederenbank met tweedehands spullen.

“Binnen enkele dagen kreeg ik telefoon van Gera”, vertelt Kat. “Zij had binnen het CNAP het een en ander in gang gezet. Vervolgens kreeg ik een telefoontje van René Wasseveld van de Basiskerk 055, één van de aangesloten kerken. Hij had een laptop beschikbaar die ik mocht komen ophalen. Bij aankomst vroeg hij of het gezin al een computer had. Toen m’n antwoord nee was kreeg ik twéé laptops mee!”

“Een dag later belde Gert Buitenhuis van de Hofstadkerk. Ik kon langskomen voor een bureau met stoel. Bedden had hij op dat moment niet, dus had hij contact opgenomen met de goederenbank van het CNAP. Hier kon ik gelijk langskomen om drie bedden met toebehoren uit te zoeken. Er stond ook nog een hele mooie nieuwe damesfiets voor de moeder van het gezin. Alle goederen zouden in de loop van de week bij de familie afgeleverd worden. Ondertussen waren alle betrokken partijen druk op zoek naar een paar kinderfietsjes.”

“Als ik de laptops naar het gezin breng en hen vertel dat de andere spullen over een paar dagen worden gebracht, zijn de vader en de dochter (waar de laptop voor is) helemaal in tranen. Hier kon de vader geen woorden voor vinden! Hij was er stil van…”

“De warme samenwerking met Gera Kloeten en haar CNAP-collega’s was overweldigend. Het meedenken, het meeleven met het gezin, de gulheid; zo mooi dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen. En dat allemaal binnen één week. Een mooi succesverhaal in deze o zo lastige tijd. Daarom wil ik het CNAP, in de persoon van Gera Kloeten, graag bedanken met een mooi bloemetje.”

Fotobijschrift:

Gera Kloeten (links) neemt namens het CNAP een mooi boeket in ontvangst uit handen van Kap-vrijwilligster Kat Hendriks, als dank voor de fijne samenwerking.