Geloofsgemeenschap De Fontein in Apeldoorn, onderdeel van de protestantse gemeente Apeldoorn, krijgt twee nieuwe predikanten. Ds. Sander Ris uit Rijssen en Sjoerd Muller uit Beekbergen worden zondag 6 september 2020 om 14.30 uur in de Grote Kerk in Apeldoorn verbonden aan de gemeente. Ds. Bert Schüssler, predikant van de Grote Kerk, zal ze bevestigen. In de Grote Kerk zal er plaats zijn voor zo’n 230 mensen. De dienst wordt ook uitgezonden via het youtubekanaal van De Fontein Apeldoorn.

Beide predikanten hebben er zin in. Sjoerd Muller: “Ik ga in Apeldoorn aan de slag omdat ik de stad ken als mijn broekzak: ik heb er gewoond, ging er naar school, ging er uit en heb er gewerkt. Om het dominee-achtig te zeggen: ik voel me er betrokken bij, bij de stad en bij de mensen. Daarnaast heb ik Apeldoorners altijd leren kennen als open en eerlijk in de omgang, met een goed stel hersens en een goed gevoel voor humor. En heel belangrijk, ze nemen zichzelf en de kerk niet al te serieus. Dat is prettig werken, weet ik uit ervaring.”

Sander Ris ziet verwachtingsvol uit om te gaan werken in Apeldoorn: ”Apeldoorn staat in de steigers. Het groeit niet alleen qua inwoners. Er is opvallend veel aandacht voor de ziel van de stad: allerlei initiatieven om de stad mooier en groener te maken; hecht, duurzaam en zorgzaam; meer inclusief ook. Ik ben erg benieuwd wat God specifiek in Apeldoorn aan het doen is door al die initiatieven. Mijn doel is het goede zoeken voor de stad en mensen liefhebben. Voor mij betekent dat ook: samen het goede nieuws van Jezus uitleven en doorvertellen. Binnen De Fontein wil ik graag de vraag blijven stellen: ‘wat heeft God aan jouw straat gegeven? Wat is Hij aan het doen in jouw buurt; wat gebeurt er om je heen; hoe sluit je aan en draag je bij?”

Sjoerd wil zich gaan inzetten voor de gemeente, om “de gemeente écht te laten geloven en leven als ‘broeders en zusters’. Ik geloof dat een geloofsgemeenschap veel meer kan betekenen dat alleen een psychologische oppepper op de zondagmorgen. Je hebt een taak bij die ander, een zorgplicht én een roeping om van alle voordelen van samen geloven te genieten. Die ander is niet iemand die toevallig naast je op de kerkbank zit: hij of zij heeft jou iets te zeggen, en jij hem of haar ook.”

De komende maanden zal vooral gebruikt worden om te praten en kennis te maken met de gemeente. Sjoerd: “Wat willen de mensen nu écht? Dus niet wat ze vinden dat ze zouden moeten willen of wat er toevallig in het beleidsplan staat, maar wat nu écht willen ze als het aankomt op geloof en kerk? Daarin speelt je eigen persoon ook een grote rol. Daar wil ik graag achter komen en dat is gelijk ook het mooie van dit werk.” Sander gaat zal zich de eerste weken richten op bidden en de stad in om mensen te ontmoeten. “Ik heb veel zin om De Fontein en mijn collega’s beter te leren kennen.”