Op zondag 25 oktober zal de Grote Kerk afscheid nemen van haar koster. Een markant persoon mag met pensioen gaan.

Teun van Twist: “Grote indruk op mij maakte het huwelijk van prins Maurits en Marilene van den Broek in 1998. Het huwelijk zelf, maar ook vanwege de enorme organisatie die daarmee samenhing. Ik was net begonnen als koster in de Grote Kerk”.

Het andere dat een onuitwisbare indruk op Teun gemaakt heeft, was de rol die die Grote Kerk speelde na de aanslag bij De Naald in 2009. Dagen achtereen stonden de deuren open. Mensen liepen in en uit met hun ziel onder hun arm. De kerk was een plek van verbondenheid in verdriet.

Vele, vele zondagen kosterde Teun tijdens kerkdiensten. Gebouwen klaarmaken, dienst doen, gebouwen afsluiten. Huwelijksvieringen, doopdiensten. Vele uitvaarten begeleidde de koster in het zwarte pak. Vele evenementen en activiteiten in de kerk en Gebouw Irene stonden onder zijn faciliterende verantwoordelijkheid.

Na 42 jaar, waarvan 22 jaar in Apeldoorn, neemt Teun van Twist afscheid van zijn vak. Een ‘Huisbewaarder’ was hij, koster van de Grote Kerk.