De uitbraak van het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat vele evenementen zijn afgelast, waaronder talloze concerten. Deze situatie leidt echter ook tot creatieve initiatieven om met muziek mensen te blijven verbinden met elkaar. Orgelliefhebber Samuël Strijbis kwam met het idee om concerten te organiseren zonder publiek, maar dat door middel van een livestream op YouTube vanuit huis te beleven is.

Vijf heel verschillende organisten slaan de handen ineen om vanuit de Grote Kerk te Apeldoorn een avondvullend programma te verzorgen. Het gaat om Gerben Budding (organist van de st. Jan te Gouda) Sander van den Houten (organist van de Lutherse Kerk, Den Haag), Evan Bogerd (organist van de Westerkerk, Amsterdam), Ronald IJmker (Hervormde Kerk, Coevorden) en André van Vliet (Hervormde Kerk, Polsbroek). Het programma belooft een gevarieerd liveconcert met muziek van Barok tot romantiek en improvisatie.

De orgelmarathon begint aanstaande woensdag 29 april om 19.15 uur en duurt tot ongeveer 22.00 uur. Het is te volgen via het YouTube-account van ‘’orgelmarathon’’. Naast de livestream is daar een donatieknop te vinden om daarmee de kosten te kunnen dekken. De medewerkenden hopen hiermee thuiszittende muziekliefhebbers te blijven vermaken, en hun medemusici die veelal inkomstenverlies lijden door de afgelaste concerten een hart onder de riem te steken.

Nadere informatie bij initiatiefnemer Samuël Strijbis, 0684389708,