Voor de achtste keer organiseert de gemeenschap van Sant’Egidio Nederland in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn de jaarlijkse landelijke gebedswake van de martelaren.

De bisschop van de Syrisch Orthodoxe kerk, mor Polycarpus zal voorgaan samen met hoogwaardigheidsbekleders uit onder andere de Russisch Orthodoxe Kerk, Koptische Kerk, Oud Katholieke Kerk en de Syrisch Katholieke kerk. Van de Protestantse Kerk zal Ds. René de Reuver, scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland aanwezig zijn en van de Rooms Katholieke Kerk Bisschop Ted Hoogenboom.

Elk jaar is het weer indrukwekkend als de bisschop en priesters van de Syrisch-Orthodoxe kerk en bisschop van de Syrisch-katholieke kerk hun gebed reciteren. Ze zingen voor hun overleden broeders en zusters in Syrië en voor hun familie en vrienden die nog wonen in een door de verschrikkelijke oorlog verscheurd land. Het is triest dat in Syrië nu al zeven jaar de oorlog voortduurt, net als op veel andere plaatsen in de wereld mensen lijden aan het geweld.

Vele vluchtelingen zoeken een nieuwe toekomst van vrede in Europa. De oorlog is met hun komst in ons midden dichtbij gekomen.

Tijdens de gebedsdienst worden de namen genoemd van de christenen in alle werelddelen en van alle tradities die de afgelopen jaren zijn omgekomen als geloofsgetuigen. We branden kaarsen voor hen en zingen om ontferming in de oude Griekse woorden van het Kyrië Eleison. Het is passend om vlak voor het begin van de Goede Week samen te zijn en stil te staan bij het lijden in de wereld, als opmaat naar Goede Vrijdag en de bevrijding van het Paasfeest. Ook dit jaar hopen wij elkaar als gelovigen te ontmoeten als wij bidden voor vrede en vrijheid van godsdienst in de wereld.

Iedereen is van harte uitgenodigd om aan dit gebed deel te nemen.

Dag: Maandag 26 maart

Tijd: 19.00 uur